2 januari 2017

SGP-fractie Waterschap Hollandse Delta

We zijn nu bijna twee jaar onderweg. De fractieleden zijn, ieder op zijn terrein, constructief bezig met het volgen van het college van Dijkgraaf en Heemraden. We werken als fractie nauw samen met de ChristenUnie, ook omdat we samen een Heemraad mochten leveren in de persoon van Piet Robijn, die o.a. Wegen in zijn portefeuille heeft.

Fractievoorzitter Wim de Jong bemant de commissie Middelen, Bestuurlijke Zaken en Handhaving. Eén van de zaken die van belang zijn bij de financiën, is de structurele bezuiniging van 2,5 miljoen per jaar. Dat is via een motie afgesproken naar aanleiding van een flinke begrote lastenstijging in 2015. Houdt het nieuwe college zich hieraan? Snijden in eigen vlees is altijd moeilijk voor een organisatie. Komen noodzakelijke investeringen niet in het gedrang?

Sjaak van Helden doet de commissie Wegen en Dijken. In de VV van 26 mei heeft Heemraad Robijn zijn Wegenbeheerprogramma 2016-2021 gepresenteerd. In het oog springend is de stevige opgave voor de komende jaren om de wegen op een goed niveau van onderhoud te houden.

Peter Grinwis houdt zich als steunfractielid bezig met de permanente campagne en het zichtbaar maken van het werk van de SGP in bredere zin. Als raadslid van de gemeente Goeree Overflakkee weet hij als geen ander hoe de samenwerking met de verschillende overheden in zijn werk gaat.

Ondergetekende mag als steunfractielid de commissie Water bemannen. Een belangrijk issue is de wateroverlast van augustus 2015. Naar aanleiding van hevige regenval stonden delen van verschillende polders een tijdje blank. Vooral agrariërs hadden hier last van. In de neerslagstatistieken is duidelijk een trend van klimaatverandering zichtbaar. Moeten naar aanleiding hiervan de investeringen in het watersysteem omhoog? Dan zullen ook de lasten stijgen. Of zullen we moeten accepteren dat de natuur zich niet altijd laat bedwingen? Dan moeten alternatieve oplossingen onderzocht worden om de polders droog te houden.

Eén van de alternatieve oplossingen tegen overstromingen van rivieren is het ontpolderen van landbouwgronden. In het algemeen staat de SGP kritisch tegenover het opofferen van goede landbouwgronden voor bijvoorbeeld natuurontwikkeling. Want de kosten van verwerving, aanleg en onderhoud zijn hoog. Ook is in de toekomst landbouwgrond onmisbaar om alle monden op een ethische manier te voeden. Aan de andere kant is het hebben van natuur en recreatie rondom de grote bevolkingscentra onmisbaar voor het welzijn van de burgers.

In de Crezéepolder, aan de rand van Ridderkerk en Hendrik Ido Ambacht, komen deze dingen samen. Er komt ruimte voor recreatie. Natte, aan zoetwatergetijde onderhevige natuur krijgt de ruimte. En in geval van hoogwater op de rivier fungeert het gebied als waterberging. Gelukkig heeft de SGP-fractie in het Waterschap zich altijd sterk gemaakt voor de veiligheid van het gebied. Als resultaat daarvan is de Oostmolendijk flink versterkt om zijn nieuwe rol als rivierdijk aan te kunnen.

Albert-Jan van den Berg