15 december 2015

Waterschappen blij met klimaatakkoord

De Unie van Waterschappen is blij dat met het Klimaatakkoord mondiaal concrete afspraken zijn gemaakt om de oorzaken van de klimaatverandering tegen te gaan. De waterschappen ondervinden dagelijks de gevolgen van klimaatverandering. Dijken en watersystemen moeten worden versterkt om Nederland veilig en leefbaar te houden.

Hennie Roorda, bestuurslid Unie van Waterschappen: “We zijn blij dat de urgentie van klimaatverandering met dit nieuwe, brede akkoord is onderkend. Dit mondiale akkoord is van grote betekenis voor de Nederlandse delta en voor het werk van de waterschappen.

Recent hebben we daarom ook het Pact de Paris op het gebied van adaptatie ondertekend, waarin aandacht is gevraagd voor de consequenties van de klimaatverandering voor het waterbeheer. Waterschappen dragen daarnaast zelf ook flink bij aan reductie van broeikasgassen door een actief energiebeleid.”

Hoge ambities

De klimaat- en energieambities van de waterschappen hebben tot nu toe als horizon het jaar 2020:

• 30% energie-efficiënter en zuiniger werken tussen 2005 en 2020
  • 40% zelfvoorzienend door eigen duurzame energieproductie in 2020
  • 30% minder uitstoot van broeikasgas tussen 1990 en 2020

Green Deal Energie

De waterschappen liggen goed op koers met de realisatie van deze doelstellingen en doen er voor de periode daarna nog een schepje bovenop. Zij willen op termijn komen tot energieneutraliteit en voelen zich daarbij gesteund door het mondiale Klimaatakkoord.

Waterschappen zetten hun installaties, terreinen en biomassa steeds meer in voor het produceren van duurzame energie, onder meer via energie uit afvalwater (biogas), warmte/koude, waterkracht en windenergie en zonne-energie. Begin 2016 gaan zij hiervoor met het Rijk een Green Deal Energie tekenen.