14 december 2015

Waterschap zet fietsers in het licht

Het is weer vroeger donker en later licht. Fietsers in het verkeer zijn een kwetsbare groep. Op de waterschapswegen en fietspaden rijden dagelijks veel fietsers heen en weer naar school of naar het werk.

Op een aantal schoolroutes in het werkgebied deelt Hollandse Delta deze maand een set fietslampen met flyer uit aan scholieren. Op 10 november is de actie gestart op de Stougjesdijk (Greup) in Mijnsheerenland. Deze dijk is een drukke fietsroute van scholieren naar Oud-Beijerland. Heemraad Piet Robijn: ‘We vinden het heel belangrijk dat fietsers veilig van a naar b kunnen. Vooral scholieren zijn een kwetsbare groep. Het is altijd goed om hier extra aandacht aan te geven’.

Kwetsbare groep

's Morgens vroeg deelden medewerkers van het waterschap 250 fietslampjes uit aan scholieren die op weg waren naar een van de middelbare scholen in Oud-Beijerland. De meesten waren prettig verrast, maar een enkeling was opgelucht: "Gelukkig, ik dacht dat het een politiecontrole was!" Ook dijkbewoners onderstreepten het belang van de goede zichtbaarheid. "In het verleden is het op deze dijk een aantal keren flink misgegaan in het verkeer", aldus een bewoonster.

Eind november stond Goeree-Overflakkee op voor deze actie. Hollandse Delta sluit met deze activiteit aan bij de landelijke actie “Ik wil je zien” van de fietsersbond. De actie wijst fietsers op het belang van goede verlichting.