10 december 2015

Waterschap is winterklaar

In Strijen, Oude-Tonge, Zuid-Beijerland en Brielle ligt 1.500.000 kilo klaar voor het strooien van waterschapswegen en -fietspaden buiten de bebouwde kom. De gemeentes zijn binnen de bebouwde kom aan zet. Er wordt gestrooid met steenzout omdat dit grove zout uit de Duitse zoutmijnen ook prima kan worden gebruikt voor preventief strooien. Het waait dan namelijk minder snel weg. Ook wordt er ‘nat’ gestrooid, waarbij er zout water aan het strooizout wordt toegevoegd. Zo kleeft het zout beter aan het wegdek en verwaait minder.

Digitale gladheidsbestrijding

Gemiddeld voert Hollandse Delta zo’n 30 strooibeurten per seizoen uit op doorgaande wegen en fietspaden buiten de bebouwde kom. De gladheidscoördinator volgt de strooiwagens en schuivers op de voet via een digitaal systeem en heeft als dat nodig is telefonisch contact. “Aan de hand van de temperatuur van het wegdek, de vochtigheid en de weersvoorspellingen stellen we het aantal gram strooizout per vierkante meter wegdek in", aldus Tjeerd Mali, gladheidscoordinator.

Pilot in IJsselmonde

Met ingang van het nieuwe strooiseizoen is er een pilot gestart in de regio IJsselmonde om de gladheidbestrijding in totale regie uit te besteden aan een aannemer die zorg draagt voor zowel het beschikbaar stellen en het inzetten van alle voertuigen met gladheidbestrijdingsmaterieel, het personeel, de zoutvoorraad, de opslag en de coördinatie waarbij alleen nog, tegelijk met de 3 andere regio’s, de opdracht tot gladheidbestrijding en de (na)controle door Hollandse Delta wordt gedaan. "Gedurende het strooiseizoen staan op onze website kaarten met strooiroutes, zodat iedereen weet waar we strooien”, vult hij aan.