7 oktober 2023

Terugblik op de VV van 20 september

Dijkgraaf Bonjer opende de Verenigde Vergadering (VV) met stil te staan bij de 12 jarige jongen die vorige week verongelukt is op een weg van het waterschap nabij Sommelsdijk. Het onderzoek naar de toedracht loopt nog. Vervolgens overhandigde dhr. Bonjer een 1000 dagen brief aan de nestor van de vergadering, dhr. J. Kalle. Het bestuurlijk getij verandert zoals ook het getij in de natuur verandert. Dhr. Bonjer nodigt de leden van de VV uit op de brief te reageren.

Inspraak
Dhr. Den Hartigh kreeg gelegenheid in te spreken. Hij roept de VV op om het procederen over diverse zaken te stoppen en over te gaan tot het oplossen van de naar zijn mening onwettig uitgevoerde en niet uitgevoerde werkzaamheden rondom het kavel van dhr. Den Hartigh. Vanuit de VV hebben enkelen aan dhr. Den Hartigh gevraagd een adempauze van enkele maanden in acht te nemen.

Dhr. Siebelinga heeft de VV toegesproken over de toenemende verkeersdruk op de Sluisjesdijk. Er wordt veel te hard gereden en met veel te zwaar verkeer, waardoor de huizen langs de dijk staan te schudden. De gemeente Hoekse Waard neemt maar geen maatregelen. Naast anderen neemt Bert Staat namens de SGP het woord en verwijst naar het Bestuursakkoord, waarin oplossingen voor de verkeersafwikkeling in de Hoekse Waard worden toegezegd.

De belangrijkste besluiten op deze bestuursvergadering zijn het instellen van een nieuwe Auditcommissie, het vaststellen van de Burap, waarin de afwijkingen ten opzichte van de begroting 2023 tot eind juni werden goedgekeurd.

Kwartiermaker
Daarnaast is een besluit genomen om voor 1 jaar kwartiermaker Dhr. J. Paans aan te stellen om te onderzoeken of een griffiersfunctie het bestuurlijk proces kan verbeteren. Het driemanschap dijkgraaf Bonjer, secretaris-directeur Bergsma en kwartiermaker Paans gaat hieraan gezamenlijk werken. De evaluatie zal plaatsvinden in september 2024.

Dokhaven
Tenslotte is de ALM studie van de Afvalwaterzuivering Dokhaven goedgekeurd. Hierin wordt gekozen voor In stand houden en Verduurzamen van Dokhaven op de kortere termijn en Vervanging toekomstbestendig voor de langere termijn. Wim de Jong: Veel waardering voor het onderzoek. Het bezoek aan de locatie en de presentaties hebben de VV goed geholpen om deze oplossing voor Dokhaven beter te begrijpen. Dit project lijkt de grootste investering ooit voor ons waterschap te worden. De SGP gaat akkoord met dit besluit.

Voor
Als SGP fractie hebben we bij het vaststellen van een nieuw Reglement van Orde voor gestemd voor het amendement van de Partij voor de Dieren inzake het regelen van inspreekrecht in de Verenigde Vergadering. Als SGP vinden we het een groot goed als de burger ook in de VV haar of zijn mening kan laten horen.

Tegen
Een door de fractie Belang van Nederland (BVNL) ingediend amendement bij het zelfde agendapunt hebben we niet gesteund. Dat amendement maakt het mogelijk een steunfractielid te benoemen welke niet op de kieslijst heeft gestaan. Bert Staat:  ‘we vinden dit vanuit democratisch oogpunt niet zuiver. De burger heeft bij de recente verkiezingen zich niet kunnen uitspreken over deze persoon. Dat vinden wij een zwaarwegend punt.’ Hier ontspon zich een goede discussie over. Uiteindelijk is dit amendement met 16 stemmen voor en 9 negen tegen door de VV over genomen.