10 december 2015

SGP stemt voor begroting 2016

In de begrotingsvergadering van de Verenigde Vergadering op donderdag 26 november jl. werd de begroting 2016 vastgesteld. Daarbij stelde de SGP, mede namens de ChristenUnie wel een aantal vragen en diende een motie in.

Fractievoorzitter de Jong: ‘De begroting 2016 vindt de SGP/ChristenUnie helder van opzet. Onze complimenten aan het college en de organisatie, ook voor de beantwoording van vragen. De kostenstijging van 0,61% is acceptabel. T.o.v. de stijging die vorig jaar voor 2016 werd voorzien, een ombuiging van bijna 1,5%. Meerjarig is er ook 3% minder kostenstijging over 5 jaar, dus gemiddeld 0,6% minder kostenstijging. Het college van D&H hebben scherp ingezet, dat waarderen wij. De financiële positie van WSHD is naar onze mening gezond’.

Daarnaast deelde hij mee dat de SGP/ChristenUnie ook achter dat het kwijtscheldingsbeleid voor onvermogende gebruikers staat, dat ongewijzigd wordt voortgezet.

Kritische punten:

• Prog. Waterkeringen: het waterschap ligt goed op schema, kosten lijken te overzien, ook het project Kierbesluit blijkt er goed voor te staan. Maar we verwachten prijsverhogingen voor het HWBP.

• Prog Water: Is voldoende voorzien voor het maaiwerk en stedelijk baggerwerk? En voor uitbreiding beheersgebieden in de Nw Dordtse Biesbosch en Tweede Maasvlakte? Is er voldoende financiële ruimte voor een voldoende robuust watersysteem? Wij komen daarom met een motie bij agendapunt WBP.

• Prog Zuiveren: zakken we niet door de bodem van voldoende onderhoud/voldoende investeren in vernieuwing van onze waterzuiveringsinstallaties?

• Prog Wegen: hier zien we een kostendaling. Is die wel verantwoord? Er zijn diverse wegen echt aan een opknapbeurt toe, wordt daarop niet teveel bezuinigd? Middelen: we zien een positieve visie op de renteontwikkeling. Is die wel verantwoord?

Met bovenstaande kanttekeningen kon de SGP/ChristenUnie instemmen met de begroting.