26 mei 2023

SGP-fractie op volle sterkte bij eerste reguliere vergadering VV

In de eerste reguliere vergadering van het Waterschap Hollandse Delta, op 24 mei jl. werd onze fractieondersteuner Albert Jan van den Berg beëdigd als commissielid. Daarmee is de SGP-fractie op volle sterkte voor de komende vier jaar. Naast de zittende leden in de Verenigde Vergadering (VV) Wim de Jong en Bert Staat maken ook Thijs Visser en Albert Jan van de Berg als beëdigde commissieleden en Peter Grinwis als steunfractielid deel uit van deze fractie.  In deze vergadering werden belangrijke stappen gezet door de VV voor het bestuur de komende vier jaar.

Als hamerstukken zijn onder anderen goedgekeurd gewijzigde begrotingen voor Het Waterschapshuis en SVHW en het Huisvestingsplan Voorne-Putten-Rozenburg en Goeree-Overflakkee.

Stemverklaring
Het Plan van Aanpak aanbevelingen over het rapport “Een roep om verbetering” is door de VV goedgekeurd. Onze fractie had bij de inhoudelijke behandeling in de commissie aangegeven hierover een stemverklaring te willen uitspreken. Bert Staat verwoordde dit door de dijkgraaf te bedanken voor zijn nadere uitleg over dit agendapunt in een besloten fractievoorzitter overleg. En vroeg het college nogmaals om een navolging van de aanbevelingen 12 en 20 t/m 24 voor het onderhavige dossier. Andere partijen sloten zich hierbij aan. Overigens was deze beslotenheid noodzakelijk in relatie tot de privacywetgeving.

Bestuursakkoord

Het Bestuursakkoord 2023-2027 is door de beide verkenners Van Heiningen en Veldhuizen in samenwerking met alle 15 partijen opgesteld. De Partij voor de Dieren vindt de ambitie onvoldoende en zal het akkoord niet tekenen. Het Bestuursakkoord is met 29 stemmen voor en 1 tegen vastgesteld. De verkenners hebben de opdracht gekregen een voorstel te doen voor het samenstellen van een college. Wim de Jong bedankte de informateurs voor hun werk en ook de VV voor hun betrokkenheid. “Tot onze spijt is onze oproep om geen werkzaamheden (behoudens bij calamiteiten) op zondag te verrichten niet in het akkoord opgenomen. We rekenen er echter dat het nieuwe college hier wel invulling aan zal geven.”

Begrotingswijziging
De eerste begrotingswijziging 2023 is unaniem goedgekeurd. Hierin wordt melding gemaakt van schommelingen in kosten en verschuivingen in planning, waardoor budgetten worden verschoven naar een later tijdstip.

Watervisie
De Watervisie 2050 is vastgesteld. Een amendement van de Partij voor de Dieren om de waterkwaliteit meer aandacht te geven werd door de SGP ondersteund. Een tweede amendement van hen over biodiversiteit werd niet gesteund. Bert Staat verwoordde dit als volgt: ‘Er zijn zorgen over de ontwikkeling van de biodiversiteit. Dat laat onverlet dat er gelukkig nog steeds veel te zien is in de door God geschapen natuur. De SGP vindt de wijze waarop in de watervisie aandacht gegeven is aan biodiversiteit voldoende’.

Strategische Investeringsagenda
Het RKC-rapport betreffende onderzoek Investeringen bevatte een aantal aanbevelingen die door het bestuur zijn overgenomen. Het college komt met een Strategische Investeringsagenda en een voorstel over de wijze waarop de VV actief betrokken wordt bij de naleving van de aanbevelingen.

Bufferstroken

Een initiatief van de fractie Ongebouwd om de sloten van het Waterschap te mogen gebruiken in de berekeningen die nodig zijn voor bufferstroken is aangenomen met 20 tegen 9 stemmen. Dit voorstel beoogt deze stroken ecologisch in te richten. Bijvoorbeeld als akkerrand met bloemen of een strook bedoeld specifiek voor een vogelsoort. De praktische uitwerking van dit initiatief zal eind dit jaar worden geëvalueerd. ‘’Dit alternatieve ecologische gebruik gaf de SGP-fractie de doorslag om dit initiatiefvoorstel te steunen", aldus de fractie.