29 januari 2016

SGP en ChristenUnie voor robuust watersysteem

De SGP en ChristenUnie in waterschap Hollandse Delta wil dat het watersysteem in het gebied van Waterschap Hollandse Delta wordt getoetst aan nieuwe klimaatscenario’s.

SGP-fractievoorzitter de Jong, die in de verenigde vergadering ook namens de ChristenUnie het woord voert: ‘Regelmatig worden we geconfronteerd met extreme buien van 90-100 mm. Het watersysteem is hier niet op berekend, maar dat betekent niet dat we bij de pakken neerzitten’. In de Verenigde Vergadering van 28 januari jl. wees hij, n.a.v. de evaluatie wateroverlast in augustus 2015, erop dat de SGP en ChristenUnie niet voor niets in een eerdere motie aandacht gevraagd hebben voor deze problematiek. ‘In onze motie van november jl. hebben we bedoeld dat maatregelen die ons waterschap na onderzoek in geheel ons beheersgebied moet treffen, robuust en voortvarend worden aangepakt’.

Samenwerking
Verder gaf hij aan dat wat de beide fracties betreft er een tandje bij gezet kan worden om de samenwerking met de gemeenten, agrariërs en andere belanghebbenden te verbeteren en zwaar in te zetten op het treffen van maatregelen in overleg met LTO, zoals dat in andere waterschappen ook gebeurt.

Motie
In de motie verzochten SGP en ChristenUnie om de effecten van de nieuwe klimaatscenario’s zo snel mogelijk door te rekenen en daarbij een vertaalslag te maken naar de gevolgen hiervan voor de wateropgave van het waterschap. In de eerste helft van 2016 dient verslag te worden uitgebracht aan de Verenigde Vergadering over de voortgang en wordt er een informatieve bijeenkomst georganiseerd voor VV- en steunfractieleden over de wateropgave.

20151126 motie SGP effecten klimaatscenario.pdf