17 februari 2021

SGP: Aanplant op secundaire kering moet mogelijk zijn!

Kappen en herplanten aan de Zeedijk in Dordrecht

De SGP-fractie vraagt zich af of meer secundaire keringen in aanmerking kunnen komen voor het aanplanten van bomen. 'Het waterschap zou ook beleid moeten ontwikkelen voor bomen op dijken. Bij wijze van uitzondering is nu instemming verleend voor de Zeedijk in Dordrecht. Maar kan dat niet op andere secundaire dijken ook het geval zijn? Dat erop primaire of hoofdwaterkeringen geen bomen geplant mogen worden vinden wij als SGP vanzelfsprekend. Maar op secundaire waterkeringen moet beplanting met bomen toch ook tot de mogelijkheden behoren', zegt Bert Staat in onderstaande bijdrage.

In januari 2021 zijn er langs de Zeedijk In Dordrecht ruim 200 populieren gekapt. De kap van de bomen is noodzakelijk. Steeds vaker braken er (grote) takken of scheurden er zelfs complete kronen uit de bomen. Ik heb het zelf meerdere keren gezien na een storm of stevige wind. De populieren zijn ruim 60 jaar oud. Ik onderschrijf daarom wel de noodzaak van deze kapronde. Het kappen van de in totaal 521 populieren gebeurt in drie jaarlijkse fases. Dit omdat de Zeedijk een vleermuizenroute is. Zou de kap in één keer plaatsvinden dan kan de vleermuizenpopulatie als het ware ‘de weg kwijtraken’ met risico’s voor het voortbestaan van de populatie. Er komen wel bomen terug. Geen populieren maar verschillende soorten Iepen. En op een grotere afstand van elkaar dan nu de populieren hebben gestaan.

Als SGP-commissielid van het waterschap Hollandse Delta heb ik me nog verdiept in de vraag of ik iets kon doen aan deze kap. Maar er is naar mijn mening eigenlijk geen alternatief in deze situatie. Jammer blijft het altijd. Het blijft een prachtig gezicht in de zomer, zo’n groen lint langs een dijk. En trouwens ook in de winter, ga er maar eens kijken. De gemeente Dordrecht is als wegbeheerder de eerstverantwoordelijke voor vergunningverlening. Voor het waterschap is de Zeedijk volgens de legger een secundaire waterkering. Het waterschap heeft bij uitzondering ingestemd met de herplant van bomen.

Afgelopen woensdag 10 februari 2021 kwam in de zogenaamde oordeelsvormende commissie van het waterschap de concept groenvisie aan de orde. Vanuit het waterschap was dit concept vrijgegeven ter inspraak. Veel natuurbeschermingsorganisaties, allerlei andere verenigingen en gemeenten hebben een reactie ingediend. Zo ook de gemeente Dordrecht. Met deze gemeente ben ik het eens dat het waterschap ook beleid moet ontwikkelen voor bomen op dijken. Bij wijze van uitzondering is nu instemming verleend Maar kan dat niet op andere secundaire dijken ook het geval zijn? Dat erop primaire of hoofdwaterkeringen geen bomen geplant mogen worden vinden wij als SGP vanzelfsprekend. Maar op secundaire waterkeringen moet beplanting met bomen mogelijk gemaakt worden.

Bert Staat, commissielid SGP-WSHD