16 maart 2017

Regeerakkoord mag groener

Met een pamflet en een investeringsagenda gaven lokale overheden het toekomstige kabinet een voorzet voor het klimaatbeleid. In het plan staat dat gemeenten, provincies en waterschappen de 28 miljard euro die ze jaarlijks beschikbaar stellen aan wegen, openbaar vervoer en bouwprojecten willen inzetten om Nederland milieuvriendelijker te maken. Ook de SGP in het waterschap Hollandse Delta ziet dit wel zitten en vindt dit een goede stap, aldus fractievoorzitter Wim de Jong.

De lokale overheden maakten onlangs de toekomstige regering alvast makkelijk: de passages uit het plan, dat is ondertekend door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het Interprovinciaal Overleg en de Unie van Waterschappen, kunnen zo het regeerakkoord in.

De gemeenten, provincies en waterschappen willen inzetten op een transitie naar duurzame energie. Ook willen ze dat Nederland zich beter aanpast aan het veranderende klimaat en dat er meer wordt hergebruikt. Concreet betekent dat onder andere dat het maatschappelijk vastgoed helemaal energieneutraal moet zijn in 2040.