4 oktober 2018

Opening gemaal Putten

Op 3 oktober waren we als SGP-fractie te gast bij de opening van het nieuwe Gemaal Putten. Het Waterschap Hollandse Delta opende in Hekelingen voor het eerst in haar bestaan een nieuw hoofdgemaal. Dit gemaal, wat de oude gemalen “de Volharding” en “Biersum” vervangt, zal het eiland Putten droog moeten houden bij neerslag.

Als SGP’ers hebben wij in de afgelopen bestuursperiode aangedrongen op een nieuwe doorrekening van het gehele watersysteem. Immers, het veranderende klimaat leidt op bepaalde momenten tot meer extreme neerslag. Dit vereist een meer robuust watersysteem met bredere sloten, grotere gemalen en meer waterberging. Deze toetsing  is momenteel aan de gang. Vooruitlopend op de uitslag hiervan, heeft het Waterschap het gemaal Putten gebouwd op 19 mm neerslag per etmaal. Dat is 50% hoger dan de oude norm van 13 mm. De rest van de neerslag zal dus door het land en door waterpartijen (tijdelijk) opgevangen moeten worden.

Visvriendelijk
Dit gemaal zal het Waterschap ook helpen om te voldoen aan de Europese Kaderrichtlijn Water, om twee redenen. Het is visvriendelijk, de paling en andere vissen kunnen heen en weer door het gemaal, dus van de rivier de polder is en andersom. De visstand en daarmee de ecologie kan hiermee een boost krijgen. Daarnaast zal door dit krachtige gemaal de doorstroming door de polders en de stad Spijkenisse verbeteren. En een goede doorstroming is altijd goed voor de waterkwaliteit!