15 maart 2019

Op werkbezoek in Zwijndrecht

Vandaag waren de kandidaten voor de SGP in de Provincie: Gerard van de Breevaart en Johan Matze in Zwijndrecht. De SGP-waterschappers waren er ook in de personen van Wim de Jong en Albert-Jan van den Berg. Het gezelschap was te gast op het bunkerbedrijf Nobel in Zwijndrecht. Christen Unie & SGP-fractievoorzitter Andries van Gemerden was de organisator, samen met wethouder Tycho Jansen. 

  

Het bedrijf van gastheer Huibert Nobel levert smeerolie, gasolie, filters en andere toebehoren de binnenvaartschippers. Het is gelegen aan een van de drukst bevaren rivieren van Europa, op de splitsing van de Noord, de Kil en de Oude Maas. In 2002 heeft men hier 2 hectare land aangewonnen door het opspuiten van zand. Achter het oude bunkerschip is hier een modern pand verrezen wat zijn warmte grotendeels uit het rivierwater haalt. Hier is ook het eerste LNG-tankstation in de wijde omgeving, zodat schepen op dit vloeibare aardgas kunnen varen. Het is schoner dan dieselolie qua CO2 uitstoot en andere luchtverontreiniging. Helaas varen er nog slechts ca. acht schepen in Nederland op deze brandstof. De les van dit project is volgens de heer Nobel dan ook om dergelijke innovatieve projecten vooral met zoveel mogelijk stakeholders gezamenlijk op te pakken. Dan is het draagvlak groter en het risico kleiner. 

Frequentie
Gerard van de Breevaart vroeg de heer Nobel wat de provincie in de toekomst mogelijk voor het bedrijfsleven kan betekenen. Er zijn wel een aantal zaken te noemen zo bleek. Eén daarvan is om LNG in schepen voortaan als gewone brandstof te gaan beschouwen en niet langer alleen als een gevaarlijke stof. Dan zal er ook meer gebruik van worden gemaakt, wat de binnenvaart schoner zal maken. Johan Matze opperde het idee of de waterbus misschien ook wel op LNG kan gaan varen? Dat brengt wethouder Jansen op een volgend onderwerp. Er is n.l. sprake van dat bij de nieuwe concessie, de Waterbus slechts éénmaal per uur zou kunnen gaan varen. Dit vinden de inwoners van Zwijndrecht veel te weinig. Ook Matze beaamd dit. Het zou juist een metro-achtige verbinding moeten worden.    

Papierwerk
‘Zijn er ook mogelijkheden voor de binnenvaart, bijvoorbeeld meer containers per schip vervoeren dan over de weg’, zo vraagt Gerard van de Breevaart? Dhr. Nobel geeft aan dat de wegen vol zitten en op de rivier nog ruimte genoeg is. Maar een stukje fijn-distributie wordt al gedaan via de kleinere binnenvaartschepen. Dhr. Nobel brengt nog de in zijn ogen sterkt doorgeschoten veiligheidscultuur in de binnenvaart ter sprake, die bergen papierwerk oplevert voor bedrijven. Veiligheid staat wel voorop, maar soms schiet het door en dient het zijn doel niet meer. 

Geduld
Wethouder Jansen licht vanuit zijn positie de noden van de Gemeente Zwijndrecht toe. Het uitgangspunt van het college is om gemixte wijken te creëren met sociale woningbouw en duurdere woningen in dezelfde wijk. De sociale cohesie is ook een belangrijk punt. De mensen moeten weer van hun wijk gaan houden. Zwijndrecht heeft nog een bouwopgave, maar bij de spoorzone en bij de A16, daar zal op korte termijn nog niet gebouwd kunnen worden. De energietransitie komt ook ter sprake. De wethouder schetst heel precies hoe bepaalde groepen van bewoners financieel "klem" zitten in hun huis en geen geld hebben voor duurzaamheidsinvesteringen. ‘Hier zal de overheid wat geduld moeten hebben en mogelijk een handje moeten helpen’, waarna de delegatie werd rondgeleid door het bedrijf.