5 december 2018

Meer geld nodig voor kerntaken Waterschap

Op 20 maart DV zijn de verkiezingen voor provinciale Staten en Waterschappen. De fractieleden van de SGP in Waterschap Hollandse Delta zijn zich al aan het warmlopen. De lijsten zijn vastgesteld, het verkiezingsprogramma is bijna af en de campagnecommissie is ook al volop bezig.

Wim de Jong (Hendrik Ido Ambacht) staat opnieuw op nummer 1 van de lijst. De afgelopen periode heeft hij zich vooral beziggehouden met de financiën van het Waterschap. In de afgelopen Verenigde Vergadering werd de begroting 2019 ook door de SGP goedgekeurd. In een notendop: de programma’s Water en Dijken gaan meer geld kosten vanwege verwachte klimaatverandering. Bij Zuiveren zien we de installaties verouderen en dit vraagt op termijn om meer onderhoud.

Maar er is meer aan de hand. Wim, die ook namens de ChristenUnie het woord voerde: “De fracties van SGP en CU  beseffen dat er aanzienlijk meer geld nodig is om de kerntaken naar behoren uit te voeren. In de doorkijk over 5 jaar is een gemiddelde tariefstijging van bijna 4% voorzien, terwijl dat vorig jaar nog gemiddeld 2,2% bedroeg. De begroting stijgt nu van 155 mio in 2019 naar 181 mio in 2023. Een relatief groot deel hiervan betreft de kostenstijging van Bestuur en Organisatie. We vragen het college hier de vinger aan de pols te houden." De SGP heeft hier in onze ogen de komende jaren nog een schone taak aan.

Albert-Jan van den Berg (Ridderkerk), de huidige fractieondersteuner mag op de nieuwe lijst de tweede plaats bezetten. Hij heeft zich, als agrariër van beroep, de afgelopen periode vooral bezig gehouden met Watersystemen en Zuiveren.

Huidig VV lid Sjaak van Helden (Hendrik Ido Ambacht), zal de derde plaats bezetten. Zijn specialiteiten zijn Wegen en Dijken. Peter Grinwis ook een fractieondersteuner krijgt opnieuw de vierde plaats. Peter heeft als Raadslid van Goeree-Overflakkee al veel ervaring opgebouwd in het openbaar bestuur. Nieuwkomers zijn: op vijf Bert Staat, hij is raadslid in Dordrecht geweest. Op zes: Thijs Visser, hij is fractievolger in Korendijk geweest .

Hopelijk kunnen wij als SGP’ers komend jaar (weer) op uw stem rekenen. We hebben de afgelopen jaren niet stil gezeten en ook komende jaren hopen we weer de kracht te krijgen om het werk voort te zetten.