29 juni 2015

Kostentoedelingsverordening WSHD vastgesteld

In de Verenigde Vergadering van 25 juni jl. bracht Wim de Jong namens de SGP/ChristenUnie nogmaals de aangenomen motie van de SGP in herinnering. Deze motie, aangenomen in november 2014, gaat uit van een inspanningsverplichting voor een bezuiniging van 2,5 miljoen euro. Bij de bestuursrapportage 2015-01 is nog geen melding gedaan van de tot nu toe reeds behaalde bezuiniging in kosten.

‘Bij de voortgangsrapportage van grote projecten, zoals het Kierbesluit met een omvang ca. 50 miljoen, ontbreekt helaas nog de financiële component’, aldus de Jong waarop de secretaris directeur toezegde de afwijkingen op de begroting te zullen rapporteren.

Kostentoedelingsverordening
De kostentoedelingsverordening wordt elke 5 jaar opnieuw vastgesteld. Met dit instrument wordt het aandeel in de kosten van het waterschap voor de inwoners/belanghebbenden geregeld.

Het grootste deel van de vergadering ging over de nieuwe Kostentoedelingsverordening. De SGP/ChristenUnie staat achter het voorstel van Dijkgraaf en Heemraden met wel een aantal kanttekeningen:
Zo wordt eer nu al een voorschot genomen van 1 miljoen aan bezuiniging waarvan de invulling nog niet bekend is. Deze wil de fractie graag tegemoet zien. Ook de inzet van 1 miljoen voor 2016, vanuit een 2,5 miljoen groot meerjarig egalisatiefonds, te bekostigen uit de reserve, vindt de fractie op dit moment nog een stap te ver. ‘Dat zien we liever omgezet in een extra bezuiniging om dichter bij de vorig jaar aangenomen motie om structureel 2,5 miljoen kostenbesparing te realiseren’, aldus de woordvoerder. Samen met CDA en Bedrijfsgebouwd is daarom steun gegeven aan een amendement van mevr. Slachter van Water Natuurlijk, dat het college opdracht geeft een reductie van € 2 miljoen kosten te realiseren met behoud van een adequate taakuitoefening. Met die argumentatie kon de SGP/ChristenUnie instemmen met het voorstel.

Als laatste streeft de fractie naar gelijkmatige tariefstijgingen voor alle belastingbetalers. De fractie wil namelijk al te grote schommelingen in het tarief voorkomen. Dit zal worden ingebracht bij de behandeling van de begroting in het najaar.