1 juli 2023

Jaarstukken 2022, dossier Korteweg en nieuwe Heemraden

Afgelopen woensdag 28 juni 2023 kwam de Verenigde Vergadering (VV) van het Waterschap Hollandse Delta bijeen. In deze terugkoppeling beperken we ons tot reflectie van de drie genoemde agendapunten: Jaarstukken 2022, dossier Korteweg en nieuwe Heemraden

Jaarstukken 2022
Wim de Jong voerde namens de fractie het woord hierover.”Positief is dat we de afgelopen jaren steeds een toename zien van de realisatiegraad van uitgevoerde werkzaamheden. Er zijn ook kritische opmerkingen. Bijvoorbeeld bij de waterketen waar sprake is van 3 miljoen euro niet uitgevoerd werk. Leggen we dan link naar de werkzaamheden aan de Sluisjesdijk, dan zijn we erg benieuwd naar de uitgewerkte plannen voor Sluisjesdijk 2.0. En er is 3 miljoen euro meer belasting opgehaald als begroot voor 2022. Dit pleit ervoor om bij de SVHW scherper te sturen wat wijzigingen aangaat in de OZB. Alles overwegende stemt de SGP in met de Jaarstukken 2022 en met de bestemmingen voor het resultaat.”

Krediet Aanpak Korteweg
De VV werd ook gevraagd zich uit te spreken over het vrijmaken van het krediet voor Aanpak Korteweg’. Bert Staat was hierbij woordvoerder.”in de eerste plaats dank aan burgers en bewonerscomités welke zich jarenlang voor dit dossier hebben ingezet. Ten aanzien van de realisatie van de aanpak Korteweg twee inhoudelijke punten.
1e Wij zijn het als SGP eens om het fietspad Schoutsdijk aan de oostzijde aan te leggen. Belangrijkste redenen zijn: geen aankoop van gronden en geen aanwezigheid van kabels en leidingen. Wij pleiten er wel voor om de middengeleider die ter hoogte van de Schoutsdijk wordt aangelegd zo breed te maken dat je als fietser daar kunt wachten op passerend autoverkeer.
2e We zijn het er mee eens dat de zuidelijke rij wilgenbomen wordt gekapt. Uit eigen onderzoek blijkt dat bij twee keer verplanten van deze bomen, veel bomen dit niet overleven. En de kosten verbonden aan het verplaatsen, geschat op 225.000 euro, vinden wij te hoog. Als SGP stemmen we in met gevraagde krediet. Eens om de aanleg van natuurvriendelijke oevers mogelijk te maken. Ik doe een nadrukkelijke oproep aan de Heemraad om de uitvoering echt uiterlijk het 4e kwartaal van 2025 af te ronden.” Dit laatste werd in zijn reactie door de Heemraad benadrukt. Ten aanzien van de wilgen kap hebben we als fractie uiteindelijk meegestemd met een motie van de fractie Natuur om bij de aanbesteding de markt te prikkelen het werk zodanig uit te voeren dat de wilgen direct op de nieuwe locatie kunnen worden verplant. En de restrictie dat dit zeker niet het genoemde bedrag mag gaan kosten.

Verkiezing Heemraden
In de VV van 24 mei 20223 is het Bestuursakkoord 2023-2027 met 27 stemmen voor overgenomen door de VV. In deze VV kregen de heren Erik van Heijningen en Govert Veldhuijzen, na eerst als formateur te hebben gefunctioneerd, nu de rol van informateur. Aan de VV-leden werd toen gevraagd om als daar interesse voor bestaat te solliciteren op de functie van Heemraad bij WSHD. Daar is door een aantal VV-leden op ingegaan. Op basis van de ontvangen reacties hebben de informateurs een voorstel ingediend bij de VV welke kandidaten zij daar het meest geschikt voor achten.

De VV nam het voorstel voor vier van de vijf kandidaten over. Daarmee waren Cicila Rijsdijk (WPHD), Piet van der Eijk (BBB), Frank van Oorschot (VVD)  en Anne Mollema (WN) gekozen. In plaats van de voorgestelde externe kandidaat Joke Geldhof werd VV-lid Henny Wiersma (PvdA) met meerderheid van stemmen gekozen.

De SGP-fractie feliciteert de gekozen Heemraden met hun verkiezing. En wenst het college van Dijkgraaf en Heemraden van harte Gods zegen toe bij het vele werk wat er ligt te wachten!

Vervolgens is afscheid genomen van de drie zittende externe heemraden Dorenda Gerts, Joke Geldhof en Henk van der Drift. Alle drie werden door de Dijkgraaf hartelijk bedankt voor de geleverde inzet gedurende een periode van zeg maar anderhalf jaar. De SGP-fractie sluit zich graag bij deze dakwoorden aan!