2 maart 2020

Dordrecht en hoogwater

In het kader van de waterveiligheid werden in Dordrecht diverse bijeenkomst voor bewoners georganiseerd. Ons fractielid en commissielid Bert Staat bezocht een bijeenkomst en maakte voor u onderstaande impressie:

“De gemeente Dordrecht organiseert in februari 7 bewonersbijeenkomsten over waterveiligheid. Ook de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid en het Waterschap Hollandse Delta (WSHD) leveren hun bijdrage aan deze avonden. Doel is dat zoveel mogelijk Dordtenaren weten wat ze moeten doen in het geval van een overstroming. Het Eiland van Dordrecht is met dijken goed beschermd tegen hoogwater. Een overstroming komt niet vaak voor, maar áls het gebeurt, zijn de gevolgen enorm. De gemeente heeft als ambitie om een 'samenredzaam' eiland te zijn. Ook in het geval van hoogwater. Dit betekent als overheid overstromingen zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Dat gebeurt met dijken. Maar het betekent ook: weten wat we moeten doen als het in extreme situaties toch misgaat. Hoe zorgen we dat inwoners niet alleen zelfredzaam, maar ook sámenredzaam zijn. Dus ook omkijken naar die buur die minder mobiel is. Wat heeft iedereen – inwoners, gemeente en hulpdiensten – nodig om zelfredzaam en samenredzaam te zijn bij een overstroming. Hierover wil de gemeente met Dordtenaren in gesprek.”

Met bovenstaande tekst werden de avonden aangekondigd op Dordrecht.net

Ik ben zelf naar de avond in mijn eigen wijk ‘Sterrenburg’ geweest op dinsdag 4 februari jl. zo vertelde hij. De bijeenkomst werd door circa 35 geïnteresseerde wijkbewoners bezocht. Wethouder Piet Sleeking verzorgde de opening en onderschreef het belang van deze avonden. Daarna werd een korte presentatie gegeven over de effecten van een overstroming. Mobiliteit is niet meer mogelijk en elektriciteit valt uit.

De eerste aanbeveling is daarom om niet massaal de auto te gaan pakken. Maar kies voor een verticale vluchtroute: naar boven dus in je woning!  De avond werd afgesloten met een groepsdiscussie rond diverse stellingen. Bijvoorbeeld: ‘Als ik mijn huis moet verlaten bij evacuatie neem ik mee: ……’ . Of : ‘Als anderen in hun huis blijven, ondanks een oproep van de hulpdiensten om te evacueren, blijf ik ook.’  De informatie welke de gemeente hiermee ophaalt wordt onder meer gebruikt om het calamiteitenplan van de gemeente te actualiseren. Al met al een interessante avond.

De tweede aanbeveling welke ik beluisterde was: zorg ervoor dat je een radio op batterijen hebt en dat je beschikt over een noodrantsoen van (houdbaar) eten en water.

Nog geen week later was er maandag 10 februari 2020 weer eens sprake van een dermate hoogwatersituatie dat de buitendijks gelegen kades in het Centrum van Dordrecht onder water kwamen te staan. De waterstand kwam tot een niveau van 2.25 m + NAP. Zondag en maandag woedde storm ‘Ciara’ over de Noordzee richting Nederland. Hierdoor werd het water in zw-richting opgestuwd via de Nieuwe Waterweg ook richting Dordrecht. En via de Rijn, Waal en Boven Merwede kwam er ook veel water vanuit Zwitserland en Duitsland ons land binnen. Dordrecht heeft altijd met beide effecten te maken. De ‘Noordwaard’, het overloopgebied langs de Nieuwe Merwede aan de Brabantse zijde, stroomde voor het eerst sinds de aanleg in 2015 gepland over. Van een deelnemer aan het dijkleger hoorde ik dat de Dijkwachten van WSHD die maandagavond vanaf gemaal ‘Prinsenheuvel’ aan de Zanddijk een oefenronde hebben gelopen.

Niet dat er overstromingsgevaar was voor wat het Eiland van Dordrecht betreft. Maar die kades welke blank komen te staan onderstrepen wel het feit dat we in Dordrecht toch op een gevoelige locatie wonen wat waterveiligheid betreft.

Ik besef dat wij als SGP-ers belijden, het niet in de eerste plaats van sterke dijken te moeten verwachten als de nood aan de man komt. Dat we in de eerste plaats onze hulp bij de Heere moeten zoeken. Dat laat onverlet dat ik het een goede zaak vind dat de gemeente, veiligheidsregio en het WSHD veel energie steken om het bewustzijn van de burger te vergroten rondom het thema waterveiligheid.

Bert Staat
(commissielid namens de SGP bij WSHD)