5 januari 2015

Dijken zijn letterlijk van levensbelang

In het wetenschappelijk tijdschrift 'Zicht' van de SGP reageert lijsttrekker Wim de Jong in het decembernummer op de stelling: 'De veiligheidsnormen voor dijken en duinen worden verder aangescherpt. We slaan door in de bescherming van Nederland tegen water'.

Wim de Jong: 'Op 22 oktober met de eerste herfststorm van dit jaar zou de Maeslantkering met 1 cm meer water gesloten worden. En in Dordrecht en Vlaardingen stonden de kelders weer eens onder water. Zonder onze dijken en duinen ligt Amersfoort aan de Noordzee. 30% van het Nederlandse grondareaal met meer dan 50% van onze inwoners ligt onder de zeespiegel'.

Zijn onze dijken sterk genoeg?
‘Het rapport Verlengde Derde Toets Primaire dijken van de Inspectie Leefomgeving en Transport verscheen op 20 december 2013. Bijna alle 3749 km primaire dijken (die de grote wateren beschermen)  zijn getoetst. Slechts 2408 km (64%) voldoet aan de norm van de Waterwet, 1302 km (35%) voldoet niet aan de norm en 39 km (1%) moet nog nader onderzocht moet worden’, aldus de waterschapper van Hollandse Delta.

Zijn de dijken nog wel veilig genoeg?
‘Het antwoord op de vraag of onze dijken nog wel veilig genoeg zijn is ‘ja’. Als van een bepaald dijkvak de kans op overstroming 1x per 1900 jaar blijkt te zijn en de norm is 1x per 2000 jaar, dan voldoet deze niet aan de gestelde norm. Dat geldt ook als er een deel van het talud niet in orde is. De toetsingsnormen zijn hoog, overigens terecht. Een vergelijking met de Eerste Toetsronde in 2001 laat zien dat toen slechts 40% van de primaire dijken aan de norm voldeed, 19% voldeed niet en 41 % moest nog nader onderzocht worden. Er is sinds 2001 veel meer bekend over de status van onze dijken’, laat de Jong weten.

Wat is de situatie per 2014?
‘Aansluitend op de Eerste Toetsronde zijn in het Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP2) als prioriteit de zwakke plekken langs de beschermende 357 km lange Noordzee kustlijn verbeterd. De Noordzee kustlijn voldoet nu, behoudens langs de Waddenzee, hoegenaamd geheel aan de normen. De primaire dijken die nog niet voldoen liggen vooral langs de grote rivieren, langs het IJsselmeer, rondom Dordrecht en langs de binnenwateren van de Zeeuwse eilanden’.

‘Het nieuwe Deltaprogramma HWBP3 moet in 2016 gereed zijn en dient om alle dijken minimaal tot het jaar 2050 te berekenen op hun taak. De veiligheidsnormen worden daarvoor aangescherpt. Naast een nieuwe normering met meer-laagse veiligheid (1e laag Preventie, 2e laag Ruimtelijke inrichting, 3e laag Rampenbeheersing) wordt daarbij ook geanticipeerd op de verwachte stijging van de zeespiegel, meer en heviger regenbuien en meer bovenwater via de grote rivieren’.

‘Dijken zijn van levensbelang, letterlijk. De waterschappen hebben en houden belangrijk werk te doen. Nederland is op deze waterschapstaak berekend. Desondanks leven we in het besef dat dit alles mensenwerk is, dat ook de loop van de natuur in handen is van de Schepper en Onderhouder’, aldus SGP-er Wim de Jong

Wim de Jong is Lid van de Verenigde Vergadering van Waterschap Hollandse Delta en Lijsttrekker voor de SGP bij de komende verkiezingen op D.V. woensdag 18 maart.