2 oktober 2015

Dijkbewaking

Al jarenlang inspecteert de dijkbewakingsorganisatie van waterschap Hollandse Delta bij extreme weersomstandigheden stukken dijk. De inzet van deze honderden vrijwilligers zorgt ervoor dat ook in barre weersomstandigheden Zuid-Holland leefbaar is en blijft. Door de verandering van het klimaat is het nodig om de kwaliteit van duinen en dijken goed in de gaten te houden. Voortdurend inspecteren de medewerkers van Hollandse Delta de waterkeringen en versterken deze als dat nodig is.

Bij storm, hoog water en hevige regenval zijn de waterschappers extra waakzaam. Als de waterstand te hoog dreigt te worden, krijgt het waterschap een hoogwatermelding van Rijkswaterstaat. Vanaf dat moment komt het waterschap in actie. Daarbij kan het waterschap uw hulp heel goed gebruiken!

Deelnemen aan de dijkbewaking?

Als dijkwacht bij de dijkbewakingsorganisatie bent u de oren en ogen van waterschap Hollandse Delta. U geeft tijdens de patrouille over de dijk uw bevindingen door aan het waterschap. Aan de hand van uw informatie kan het waterschap de nodige actie ondernemen.

De deelnemers krijgen van waterschap Hollandse Delta een cursus dijkbewaking voor de nodige basiskennis. Daarnaast zijn er diverse praktijktrainingen, zodat u tijdens hevige storm en extreem hoogwater ook goed kunt functioneren. Hiervoor ontvangt u een geringe onkostenvergoeding.

De dijkbewaking opereert in alle regio's van waterschap Hollandse Delta. Het zijn de regio's: Hoeksche Waard, Eiland van Dordrecht, Voorne-Putten/Rozenburg, IJsselmonde/Pernis, Goeree-Overflakkee.

Waterschap Hollandse Delta is nog op zoek naar enthousiaste en gemotiveerde dijkwachten.

• Woont u binnen het beheersgebied?
  • Verkeert u in goede gezondheid en conditie?
  • Bent u bereid tot inzet in avonden/nachten?
  • Word lid en meld u aan via de aanmeldpagina