9 juni 2015

Besluiten van Dijkgraaf en Heemraden

Het college van dijkgraaf en heemraden (D&H) vormt het dagelijks bestuur van waterschap Hollandse Delta. D&H zijn belast met de dagelijkse aangelegenheden van het waterschap, de voorbereiding van alles wat aan de verenigde vergadering (VV) ter overweging en/of besluitvorming wordt voorgelegd en de uitvoering van de besluiten van de verenigde vergadering. D&H hebben op 9 juni 2015 onder meer het volgende besloten:

Projectplannen vastgesteld

De Waterwet geeft aan dat het waterschap voor aanleg of wijzigen van een eigen waterstaatswerk een formeel projectplan moet vaststellen. Dit geldt ook voor:

• Aanleg van de persleiding Paddewei in Barendrecht. Door de duiker op twee locaties te vernieuwen, ontstaat er een betere verbinding tussen het open water bij de Albert Schweitzerstraat en het open water ten zuiden van de Dorpsstraat. De doorspoelbaarheid van het waterafvoersysteem wordt daardoor beter en dit levert een positieve bijdrage aan de waterkwaliteit. D&H hebben het projectplan vastgesteld.
  • Vervangen effluentleiding RWZI Numansdorp. Het gezuiverde afvalwater wordt geloosd op het Hollands Diep via de effuentleiding. Een deel van deze leiding wordt vervangen.
  • Aanleg natuurvriendelijke oever met vispaaiplaatsen aan de Waal te Ridderkerk, waardoor de ecologische waterkwaliteit van het waterlichaam Waalboezem verbeterd wordt. Het project maakt onderdeel uit van de KRW-maatregelen.