1 december 2023

Begrotingsvergadering Waterschap Hollandse Delta

Donderdagavond 23 september 2023 is in de Verenigde Vergadering van ons waterschap de programmabegroting 2024 en de raming voor de jaren 2025-2028 vastgesteld. In 2024 nemen de lasten door een verhoging van 7,14% toe tot 245,6 miljoen. Deze lasten worden via belastingheffing opgebracht door onze inwoners en bedrijven. Begroot is dat het belastingtarief voor ingezetenen in 2024 ten opzichte van 2023 met 8% stijgt.

Alle vijftien fracties hebben gereageerd op de begroting, grotendeels met instemming voor de getoonde ambities. SGP-fractievoorzitter Wim de Jong heeft in zijn Algemene Beschouwing drie vragen gesteld over de inhoud van de begroting. Zie bijgaande link voor de uitgesproken tekst van de AB.

Lastenstijging
Jaar op jaar bleek een deel van de begroting niet besteed te kunnen worden. Op onze vraag of de ruim 7% lastenstijging echt nodig is om het voorliggende collegeprogramma uit te voeren heeft het college aangegeven dat vooral inflatie en CAO stijgingen zorgen voor deze lastenstijging. Verder is verwezen naar het uitvoeringsprogramma dat nog voor de kerstperiode beschikbaar komt.

In een tweede vraag hebben we onze zorgen geuit over de veiligheid van onze inwoners en bedrijven vanwege de toenemende heftige en langdurige regenbuien. Hebben de inwoners veilige vluchtroutes uit het gebied als moet worden geëvacueerd?  Het college geeft aan dat in elk gebied hieraan aandacht wordt besteed aan de hand van de meerlaagse veiligheidsgedachte.

Op onze derde vraag heeft het college toegezegd voor de kadernota in het voorjaar 2025 een meerjarenraming over een periode van 20 jaar te zullen opstellen. De investeringen lopen vanwege het noodzakelijk renoveren en/of vernieuwen van onze waterzuiveringen sterk op. Beoordeeld moet kunnen worden hoe de lastenstijging in de komende jaren zich zal ontwikkelen.

Moties
Tijdens het debat werden meerdere moties ingediend. Een aantal daarvan werd na toelichting vanuit het college van Dijkgraaf en Heemraden ingetrokken. Uiteindelijk werden drie moties in stemming gebracht.

De door Ongebouwd en VVD ingediende motie “Efficiënt financieel beleid” vraagt het college kritisch naar het financieel beleid te kijken. Dit naar aanleiding van de lage weerstandsratio van 1,2 en de uitputting van de reserves gedurende de laatste jaren. De SGP steunde deze motie. De motie is aangenomen met 22 stemmen voor en 7 stemmen tegen.

Een motie van fractie 50Plus “Heffen naar gebruik” om te onderzoeken of het mogelijk is meer te onderscheiden dan te heffen op 1 persoon of 3 personen per huishouden is weggestemd met 21 stemmen tegen en 8 stemmen voor. Als SGP hebben we ons tegen deze motie uitgesproken. Met als argumenten dat verandering van de wijze van belastinginning dit nadelig kan uitpakken voor grote gezinnen. En dat er landelijk gewerkt wordt aan een herziening van de waterschapsbelastingen.

Een motie van Natuur en Water Natuurlijk om de watergebiedsplannen eerder tot uitvoering te brengen dan nu voorzien is eveneens weggestemd met 20 stemmen tegen en 9 stemmen voor.

De noodzaak om watergebiedsplannen zo spoedig mogelijk uit te voeren wordt onderkend. Door het college wordt hierover binnenkort informatie aan de VV verstrekt. Als SGP willen we hierop  wachten voordat we het college nu tot extra inzet oproepen en hebben dan ook tegen deze motie gestemd.

Instemming
Als SGP hebben we ingestemd met de programmabegroting 2024 en de raming voor de jaren 2025-2028. De begroting is door de V.V. aangenomen met 26 stemmen voor en drie tegen.

Door BBB werd een motie , vreemd aan de orde van de dag, ingediend om het college te dwingen nu echt vaart te maken met de verkeersafwikkeling in de Hoekse Waard. De heemraad heeft aangegeven dat er voortvarend overleg met de gemeente wordt gevoerd, maar dat de gemeente leading is. Daarop heeft BBB de motie ingetrokken. De aanduiding ‘vreemd aan de orde van de dag’ betekent dat dit een onderwerp betreft wat niet op de agenda staat van de betreffende vergadering.

Tijdstip
Als ingekomen stuk stond onder meer een memo over het vergadertijdstip van de commissies op de agenda. Door de VV is het voorstel overgenomen om de drie commissies met ingang van het jaar 2024 te laten plaatsvinden van 15.30 uur tot 18 uur.