18 december 2020

Beëdiging dijkgraaf Jan Bonjer

Woensdag 2 december 2020 is Jan Bonjer beëdigd in zijn functie als dijkgraaf van het waterschap Hollandse Delta. In handen van de Commissaris van de Koning legde hij de eed af. Jan was reeds per 1 pril 2020 bij Koninklijk Besluit benoemd. Heemraad Van Driel leidde deze bijeenkomst, welke corona-proof plaatsvond in het waterschaphuis te Ridderkerk.

De dijkgraaf werd toegesproken door Jaap Smit (CdK), Hans Kalle als voorzitter van de vertrouwenscommissie en Vincent Bergsma namens de ambtelijke organisatie. Uit de toespraken sprak vertrouwen en wordt uitgezien naar de samenwerking met de dijkgraaf.

Jan Bonjer sloot zelf af met een toespraak. Daarin kwam veel langs. Ignatiusvloed, Oosterscheldekering, Club van Rome. Ook Johan van Veen werd genoemd ’ De beste ingenieur is de natuur’. WSHD is één van de meest uitdagende waterschappen. Er wonen ruim 800.000 mensen in het beheergbied. En er zijn grote industriële complexen. Hij wil als Dijkgraaf dat het waterschap de luiken openzet naar de omgeving. Verder noemde Jan dat er een pijnlijk verleden van ons afgeschud moet worden. Bestuur moet gezond gemaakt worden, alsmede naar een hoger kwaliteitsniveau gebracht worden. Hij zal er alles aan doen om het in hem gestelde vertrouwen niet te beschamen. Jan sloot af met ‘En ik zal niet versagen!’

Namens de SGP-fractie wensen wij Jan een hele goed tijd toe bij het WSHD. Bovenal wensen wij Jan, en zijn kersverse echtgenote Marjolein, de zegen van God toe. Privé en zakelijk!