6 oktober 2015

Akkerranden tot 2021 vol in bloei

Europa draagt bij aan natuurbeheer - De akkerranden in de Hoeksche Waard kunnen zeker tot en met 2021 blijven bloeien. Dankzij een Europese subsidie en bijdragen van onder meer provincie, waterschap, gemeenten en bedrijven is het voortbestaan van deze unieke vorm van natuurbeheer voor langere tijd veiliggesteld.

De Hoeksche Randen, kilometers lange stroken met bloemen langs akkers (in totaal ongeveer 165 hectare), bestaan 10 jaar. Nergens anders zijn er meer van te vinden dan in de Hoeksche Waard. Doel ervan is de biodiversiteit te vergroten en het landschap aantrekkelijker te maken. De bloemen en kruiden lokken insecten en vogels, die ook plagen op de akkers tegengaan.

Stichting Rietgors, initiatiefnemer van het project, vreesde al meerdere malen voor het einde, vooral vanwege gebrek aan geld. Die zorg is voor de komende jaren zo goed als voorbij. Inmiddels is de Coöperatie Collectief Hoeksche Waard in het leven geroepen voor het agrarisch natuurbeheer op het eiland. ,,We zijn heel blij dat we zover gekomen zijn. Daar hebben we hard voor moeten werken,'' zegt voorzitter Janneke Zevenbergen van Stichting Rietgors. ,,We zijn nu gecertificeerd als een professionele organisatie. Daardoor krijgen we geld van Subsidie Natuur- en Landschapsbeheer.''

Het gaat jaarlijks om 150.000 euro subsidie vanuit Brussel, de helft van het benodigde totaalbedrag. Waterschap en provincie dragen beide een halve ton bij. Eenzelfde bedrag moet ook nog eens uit de regio komen. ,,De gemeenten betalen lang niet alles, dus we zoeken nog aanvullende financiering. Onder meer de Rabobonk en de land- en tuinbouworganisatie LTO steunen ons. Alle beetjes hebben we nodig, maar we gaan ervan uit dat het lukt.''

Contract
Voor de boeren verandert er wel het nodige. Ze konden zich tot dusverre altijd per jaar inschrijven. Wie vanaf 2016 meedoet, dient een contract voor 6 jaar te tekenen. ,,Maar ze kunnen zelf bepalen langs welke akkers ze de randen inzaaien,'' zegt Zevenbergen.

Op 7 oktober volgt er voor de agrariërs een informatieavond bij PPO Westmaas (aanvang 19.30 uur). Zevenbergen verwacht dat het aantal ingezaaide akkerranden ongeveer hetzelfde blijft. ,,De bloemenranden zijn een geweldige pr voor de boeren. Tijdens de zomermarkt van Groei & Bloei merkte ik hoe enthousiast mensen erover zijn. Vorige week zag ik mensen nog bloemen plukken langs een akker bij 's-Gravendeel. Als dat netjes gebeurt, laten we dat toe.''

bron: AD